Friday, December 2, 2011

saya dah pilih awak,,hnya awak... ^^

Tbe2 aty niee rse t'pangil tok m'isi ruang kosong yg ader ni...
Actually,,at the same tyme xtaw pe yg nak d'smpikan sbnar nyer...
Cume sdikit coretan wat tatapan my "HABIBI"... =)

Juz nak wat "HABIBI" taw,,yg Nur Adila dah plih kamoo..xder yg k'dua,,k'tige @ no2 laen...
Hnya no 1 tok "HABIBI"...insan yg t'penting dlam idup Nur Adila skng slepas family dan Allah tmpat memohon srta b'gntung harapan...

Even hubungn 'kami' (means kita) msih awl,,tpi Nur Adila hrapkan nie adalh yg t'bek wat 'kami'...
kerana yg b'cinta adalh "HATI" bukan "FIZIKAL"..mudahan "HABIBI" pon cm 2 jue...

Nur Adila t'tarik dgn "HABIBI" krna budi pkerti mu...k'ikhlasan yg cbe d'brikan dlam hubungan niee..dan yg paling pnting kerana "AGAMA" mu..jdi jangan lahh buat Nur Adila ragu2 dgn khadiran "HABIBI"... =)

Tiade ape2 yg dpat Nur Adila brikan @ jnjikan slgi tiada ikatan yg sah antra 'kami'...m'lenkan ape yg dpat Nur Adila brikan smmpunyer adlah "KEIKHLASAN"..."KEJUJURAN"..."KEPERCAYAAN"...
Iaitu 3 prkra yg pnting utk m'prkukuhkan lgi hubungn 'kami'...s'laen prkare2 laen yg m'jadi plengkap dan KEWAJIPAN sbagai s'orang hmba ALLAH...insyaAllah...

Bantulah Nur Adila tok b'sme2 m'jge hubungn nie..maniskan lah ie dgn gurau snda yg b'batas,,nasihat m'nasihati,,saling b'tkar pndapat,,kesefahaman,,keserasian b'sama dan laen2...
Mudahan hubungan yg t'bina ini,,m'rupakan titik p'mulaan wat 'kami' mngecapi "KEBAHAGIAAN " yg d'cri2...mudahan juge hubungn 'kami' ni m'peroleh "RAHMAT KEBERKATAN & KEREDHAANNYA" serta "RESTU" yg 'kami' arapkan dri IBU AYAH dan mreka yg brada d'sekeliling 'kami'...

Jika hubungan 'kami' memerlukan utk 'kami' bjauhan...maka ingat larr yg Nur Adila m'nnti "HABIBI" d'sni...
tiade ape yg dpat m'halang m'laenkan TAKDIR ALLAH yg jelas pasti...maka tetap kan larr & kuat kan larr "HATI" mu "HABIBI"..jgn larr s'sekali putus dalm "BERDOA"...dan hnya pada NYA tmpat 'kami' b'gantung harapan...mudahan "JODOH" d'antara 'kami' d'kuatkan...

"BERSABAR LAH" pasti ada bahagia buat 'kami'...sgala DUGAAN & CUBAAN yg dtang d'arapkan tidak m'ngendurkan lgi HUBUNGAN tpi MEMPERKUATKAN lgi hubungan 'kami'..
bukan nme nyer org yg BERSABAR jika xd'dtangkan @ d'uji dgn plbagai ujian..UJIAN yg m'uji tahap KEIMANAN HAMBA NYA...Allah tidak akan m'uji HAMBA NYA d'luar BATAS & KEMAMPUAN 'kami'..sgala ape yg dtang pasti akn 'kami' dapat tmpuh..yg pnting BERSABAR...

Kini "HABIBI" dah m'jdi sbahagian dri idup Nur Adila...kamoo lahh SAHABAT,,kamoo lahh KEKASIH...kamoo lahh TEMAN dan insyaAllah,,dgn izin NYA...kelak kamoo lahh SUAMI ku DUNIA AKHIRAT... =) moge 'kami' akan m'jadi hamba NYA yg SOLEH DAN SOLEHAH...

PELIHARA LAH hubungn ini dgn batas2 nya,,dan JADIKAN lah ie b'landaskan SYARIAT yg ALLAH tetapkan...TEGURLAH Nur Adila skiranya ada khilaf yg d'lakukan...BANTULAH Nur Adila utk JADI yg TERBAEK buat "HABIBI" DUNIA AKHIRAT...insyaAllah...

"AKU MENCINTAI MU,,MENYAYANGI MU,,MENGASIHI MU KERANA 'IMAN' DAN 'AGAMA' YANG "HABIBI" JAGA...JIKA HILANG KEDUA-DUANYA ITU DALAM DIRI MU,,MAKA HILANGLAH 'CINTA'..'SAYANG'..'KASIH' KU KEPADA MU'...

Semoge sgala urusan 'kami' akn d'prmudahkan...dan d'kurniakan PETUNJUK dlam m'jalani nya..amiiinnn.. <3 <3 <3 ^_^

WASALAM.....


Sunday, November 6, 2011

refresh3...!!! ^^

haiiii smuee,,,dlam suasne yg tgh riuh2 kt kg ni diela dok nyelit jap arr nk update blog...
heee,,riuh tol kat kg ni bler smue dh b'kumpol an...
smpi diela pon nek pning....
2 yg lari msuk blik..klu join lme2 t pngsan larr alamt nyer.... =P
dri pas balek solat raye pg tdy,,xhnti2 larr diela jdi org dapur..huhuhu,,fmily bsar so mknn kne arr sntiase ade...
ni bleyh arr diela rhat2 jap smbil update diela nyer 'adunan' dalm page niee...
actually,,xder bnde cgt nk share ni...
so,,kter sembng2 kosong jerk larr ea... =)

sjak kbelakangn niee,,mcm2 ar prkare yg m'uji diela sbnar nyerr,,,
tpi xsure plak per prkare yg tnpa segan silu dtng b'tandang niieee..hahhhaa,,confius3..~dilema3...~
sper bleyh tlng diela leraikan niee...???cpat3..!!!help me plezz...
so,,cre pling mustajab nk tnang kn dri diela niee..kne larr rajin2 dkt kn dri ngn PENCIPTA...
Dia lgi taw per yg t'bek kan.. =)
mntak ptunjuk..mudahn Allah tunjukkn jalan yg t'bek tok diela agr xslah dlm wat plihan...

haa....!!!nk tgk x bler diela dh b'bahase...
~ bkn niat ku nk m'nyakiti aty sesiape,,
dri ni hnya insan biase yg xlari dri m'lakukn khilaf...
ku xarapkn kesmpurnaan pde dri insan yg bkl m'jadi plengkp idup ku...
siapa lah aku untuk m'arapkn itu smue,,tpi hnya yg t'bek ku arapkn..
t'bek utk dri ku,,kluarga ku,,agama ku,,dnia jge akhirat ku...
hrta dan rupe bkn m'jdi ukuran ku dlm memilih,,hnya aty nya yg ikhlas yg ku arapkn..
pnglaman lpaz byk m'ajar ku...
ape yg ku arapkn adalah kjujuran...
dia yg m'hormatiku bkn hnya mnyintai...
dia yg sntiase mnasihati bkn hnya m'ngagumi...
dan sntiase b'same2 ku dlm trus m'cari redha Ilahi... ^^
insyaAllah...

heee,,ni mmg dh xde kjer larr niee bler dh b'puitis..~lalalalaa....tpi 2 larr knyataan nyer....

ALLAH knows best...

ALLAH knows what is best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain.
We always want laughter
and the merriment of cheer
but our heart will lose
their tenderness
If we never shed a tear.
ALLAH tests us often
with suffering and sorrow
He tests us not to punish us
but to help us meet tomorrow.
For growing trees are...


Friday, October 28, 2011

by Lelaki Soleh Idaman Wanita Solehah...

AIR MATA ITU..

~
..Jika kamu MENANGIS kerana lelaki, berhenti dan cuba FIKIR kembali..adakah sebenarnya cinta dia yang kamu cari atau cintaNya? Adakah yang bertapak di hatimu betul-betul cinta sejati atau hanya kerana dia keluarkan KATA-KATA MANIS? Benda manis pun ada tarikh luputnya tahu? Adakah insan seperti ini yang kamu rasa boleh MEMIMPIN kamu kelak? Boleh pandu BAHTERA keluargamu ke arah REDHANYA? Boleh MEYAYANGI kamu sepenuh hati, terima seadanya CACAT CELA? ~

>>> Kesat air mata itu..sesungguhnya harga dirimu LEBIH PENTING, sesungguhnya harga AIR MATAMU lebih BERNILAI..lebih BERHARGA jika dibazirkan untuk lelaki itu..BERSABARLAH, berhenti menangis, berhenti berharap pada yang tidak pasti..YAKIN dengan JANJI Allah..orang yang baik adalah untuk orang yang baik-baik dan kamu LAYAK untuk orang yang LEBIH BAIK..(
✿◠‿◠)


Saturday, October 22, 2011

cOlOurfUl liFe...sOoo SweeT




Buat Teman Seperjuangan Ku

Jika satu hari kau rasa kau akan terjatuh, ingatlah bahwa Allah ada disebelahmu,dan sentiasa memberikan kau semangat untuk terus dan terus bangun.Jika satu hari kau rasa kau akan gagal,ingatlah bahawa kegagalan itu adalah satu ujian.

Jika satu hari kau rasa kau tidak akan lulus ujian dari Allah ini, janganlah kau berputus asa,ujian Allah memanglah berat, tetapi hasilnya adalah untukmu,dan tiada lain, hanya untukmu, kau akan mendapat darjat yang tinggi disisiNya..

Jika satu hari kau rasa kau tidak punya teman untuk mendengarkan masalahmu, ingatlah bahawa Allah itu Maha Mendengar, ceritakanlah segala apa yang kau mau, Dia pasti mendengar rintihan hatimu dan membantumu dalam apa jua bentuk bantuan..

Jika satu hari kau rasa bosan dengan hidup,bacalah Al Quran, hayatilah maksud disebaliknya,sesungguhnya umat sebelummu,lebih dasyat hidup mereka dari kehidupanmu…

Jika satu hari kau sudah bertaubat,tetapi kau dicela, difitnah, aibmu diceritakan di mana mana,dan memburuk-burukkan mu,sabarlah tenanglah…
Kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Memahami.Enyahkan celaan mereka darimu, kerana mulut manusia tidaklah bisa ditutup.Biarkan mereka mengambil alih dosamu dan kau ambillah pahala mereka seperti yang dijanjikan…

Semoga Allah sentiasa membimbing kita semua untuk selalu tegar dalam menempuh berbagai ujian hidup sehingga kita tetap istiqomah berada selalu dijalanNya…..Amiiin Ya Rabbi..^_^

Tetap semangat saudariku/saudaraku…^_^

Selamat berjuang!!!


Friday, October 21, 2011

share same2... ^^

‎~♥♥..Kadang kala, langkah kaki saya juga BENGKOK, terpesong dari TUJUAN yang asal..saya HARAP di kala itu, kamu dapat MENARIK saya kembali ke jalan yang LURUS ini, kamu pun nak masuk SYURGA bukan? saat saya TERLEKA nanti, berilah PERINGATAN kepada saya..saya harap saat itu nanti, kamu juga dapat MEMANDANG saya dengan penuh KASIH SAYANG..dengan penuh rasa BERHARAP, untuk MELANGKAH ke syurga bersama-sama dengan saya..tolong jangan TINGGALKAN saya terumbang ambing saat itu, tolong BETULKAN saya, tolong PIMPIN saya..♥♥~


>>> Sahabat, tanda CINTA saya adalah selalu MENDOAKANmu, saya nak masuk SYURGA dengan kamu..(✿◠‿◠)


by : Lelaki Soleh Idaman Wanita Solehah...


~✿..PERKARA yang TERINDAH dari seorang WANITA bukan pada saat ia TERSENYUM bahagia tetapi di saat butiran AIR MATA jatuh dalam DOA..bukan kerana KATA-KATA yang indah tetapi saat dia DIAM dalam ZIKIR..bukan kerana kecantikannya yang mempesona tetapi RUKUK dan SUJUDNYA yang tiada henti..maka dialah PERMATA yang dirindu & EMBUN yang dinanti, bahkan BIDADARI SYURGA pun cemburu padanya..✿~

(✿◠‿◠)


Allah yg menggerakkn kita mampu tersenyum walau dalam keadaan menangis Tempat bertahan ketika kita hendak menyerah
Tempat berdoa ketika hilang tempat mengadu & ketika semua orang menjauh Tempat untuk kembali bangkit sekalipun hati kita telah hancur berkali-kali
Tempat untuk tetap mengerti ketika tak ada satupun terlihat memberi erti dn semangat
Segala sesuatu yg terjadi Allah lebih memahami hati kita mlebihi diri kita sendiri..

Exam,,exam,,exam... !!

perang final exam dah b'muler...aiikkss,,tiap2 ary aty ni b'debar2 nk tmpoh paper....heee,,preparation pon xckup byk mne pon...nk kte sbok ngn bnde2 len x jgak...tpi mmg patern nyer 'si diela' niee study last2 mnit...yg last2 mnit ue larr yg dok lekat kt otak ni,,lgi2 klu b'sngkut paut ngn fakta niee... ^^ bukan blaja2 awl xmsok tpi klu dok gelak 24 hours ngn housemate smpi xigt dnia,,yg jdi lekat kt otak ni b'lumbe2 nk kuar blik....kannn,,xpasl bce blik....heee....kolej bgi 'study week' soh wat ulngkaji,,yg kter len plak kjer nyer,,ulngkaji cter2 t'baru..hahhahah,,xptot btol..kwan2 yg len jgn ikowt cre diela taw,,mmg xelok d'amalkan...decide new way k,,it's more better....


skng ni alhamdulillah,,dah due paper tempoh....Fiqh Qada' n Undang2 Tort...mmg pecah kple bce fkta2 niee,,tpi per2 pon b'baloi larr kan...dapt jwab,,aty maw snng maaa....~llalalaaaaa...suke2,, =)
sem ni nseb bek ambik 5 subjek jerk...so leyh balance lgi arr...klu x t'kapai2 ler jwab nyer sye nieee...


so pas niee der lgi 3 subjek..no more subject killer...smue nyer ordinary jerk,,hee....tpi xb'mkne leyh wat xkesa jerk...study larr kter kan... =) 4 da next paper hope leyh wat yg t'bek lgi....24 okt 2011 nie paper Undang2 Tanah plak,,then 27 okt 2011 paper Undang2 Keterangan...n last paper 31 okt 2011 t tok paper Undang2 Baitulmal,Wakaf dan Zakat...heee...undang2 jerk smue...dh nme pon ambik course law kn...xkn nk blja engineering plak cm kt teknik dlu....hahahhahaa....



tOk kengkawan yg len yg jge ngh b'perang dlm final exam niee,,diela ucpkn slmat m'jwab k...jgn tiru2 taw,,,wat dgn usha sndri...lgi b'baloi...klu gagal pon kter taw salah kter sndri dri mniru ue then dpat kputusan cmerlang cm ne pon xrse puas kn...sbb bkn usha kiter sndri...heee,,ni pon psanan tok dri diela gak....mudahan kjayaan milik klter b'sme k kwan2....SABAR ITU INDAH...!!!! mntk p'tolongn pda Allah,,Allah suke hmba yang b'gntung arap pda Nya dri b'arap pda prkare yg bukan2....


Tuesday, June 21, 2011

~~ dEngaN lafAz bismiLLah.. ~~

assalamulaikum smue... smoge b'sma2 kte brada d'dalam keadaan yg m'dapat rhmat & kberktan dripda Nya... =)... hurmmmm,,cpat sunguh mse b'lalu...pjam celik dah smngu lbeyh arwah atok meningal kan kmi smue utk b'tmu dgn yg Maha Pencipta...seakan tidk p'cya dgn tkdir yg d'lalui oleh kmi smue,,nmun aper pon jue aku & ahli kluarga yg len prlu m'redhakan pmergian arwah atok..hnya knangan b'sma nyer menemani khidupan s'arian kmi d'sni & hnya doa yg b'terusan dri kmi smue yg mmpu kmi sdekahkan....stiap saat yg d'lalui m'igtakan aku kpada nya,,ya Allah,,Engkau kuatkan lah hati hamba2 Mu ini... ^^ arwah atok seorang yg amt pnyayang,,dia adlah slah seorng insan yg amat ku rapat sjak aku kcik lgi...tidak m'rse bosan m'lyan karenah cucu2 nya...nmun dlm mse yg sme seorang yg tgas dlam m'didik ank2 & cucu2 nya spaya m'jdi insn yg b'guna pda dri sndri,,agma,,kluarga & bngsa...smoge roh arwah atok d'tmpat kn d'klangan org2 yg b'iman...aminnn....al-Fatihah....setiap yg idup pasti akn mnemui mati...itu jnji Allah s.w.t...

dalam melalui tkdir dgn ktiadaan arwah atok lgi d'sisi...aku d'kurniakan kgembiraan oleh Allah s.w.t....kgembiraan yg ku rsekan adlah hsil kjyaan ku dalam peperiksaan smester akhir 4 yg lpas,,tidak ku sngka akn m'dapat rzki ini...pointer ku nek m'dadak,,3.88 scara tidak lnsung m'naikan CGPA ku 3.47.....ya Allah,,ku pnjatkan rse syukur yg tdak t'hingga dgn kurniaan Mu ini...& tidk ku lpekan jue kpda merka2 yg sntiase b'sma aku dlam keadaan snng & susah,,,tidak hnti2 m'brikan sokongn & bmbingan kpda ku utk trus m'jdi org yg b'jya....especially kpada ayah & mama,,ksih syang...didikan...nsihat klian yg amat b'guna m'jdi kan aku insn yg mmpu b'dri d'kaki sndri...mmpu b'usha sndri,,tnpa memikrkan rse putus asa...inilah hadiah buat klian b'dua wlupon ie blom mmpu m'blaz jsa dlam m'bsarkan aku...nmun sdkit sbnyk aku dpt m'buatkan klian gmbira dgn brita ini....mudhan aku mmpu trus m'cpai cita2 yg brada dlam gngman...& m'jadi teladan yg t'bek kpada adik2 ku....tiada ape yg musthil,,Allah tidak akan m'ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka b'usha mengubah nsib mereka...kta2 ini akan trus ku jdikan pgangan.. ^^

Friday, June 10, 2011

tiDak puTus asa daLam b'dOa..

Insan yang tidak berputus asa berdoa dengan penuh keyakinan akan dimakbulkan hajatnya. Imam Ghazali berkata, jika kita menyatakan beriman iaitu yakin adanya Allah SWT dan yakin pula terhadap sifat-Nya di antaranya pemberi rahmat, hendaknya kita sandarkan harapan baik kepada Allah dengan sepenuh hati.

Selanjutnya, Imam Ghazali menyatakan bahawa agama Islam mengajar di samping seseorang berikhtiar, hendaklah dilengkapi dengan doa. Doa sebagai tanda seseorang mempunyai harapan baik kepada Allah SWT.
Katanya lagi, orang yang berputus asa daripada rahmat Allah bererti tidak percaya kepada kemurahan-Nya. Dalam al-Quran, orang demikian dianggap kafir (tertutup hatinya dan tidak percaya adanya pertolongan Allah). Firman Allah SWT yang bermaksud: 
 “Tidak ada yang putus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang yang sesat.” (Surah Al-Hijr : Ayat 56)

Allah SWT tidak pernah memberhentikan rahmat untuk dikurniakan kepada hamba-Nya. Allah SWT mengurniakan kepada sesiapa saja yang mengharapkan rahmat-Nya yang luas dan tidak terhitung banyaknya.
Banyaknya rahmat Allah dapat dilihat melalui hadis diriwayatkan Abul-Latis dengan sanadnya daripada Al-Hasan berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:  

“Sesungguhnya Allah mempunyai seratus rahmat, diturunkan ke bumi hanya satu rahmat untuk penduduk dunia, maka mencukupi hingga habis ajal mereka dan Allah akan mencabut rahmat yang satu pada hari kiamat untuk digenapkan pada yang sembilan puluh sembilan dan diberikan-Nya kepada para wali dan ahli yang taat kepada-Nya.”

Kita diingatkan bahawa amal yang dikerjakan selama hidup atas dunia ini belum tentu dapat membantu untuk masuk ke syurga. Kita akan masuk syurga kerana rahmat Allah SWT. Abu Hurairah meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak seorang pun di antara kalian yang akan dibebaskan oleh amalnya.” Sahabat bertanya: “Tidak juga anda, ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah: “Tidak juga aku, kecuali bila Allah melimpahkan keampunan dan rahmat-Nya kepadaku.” (Hadis Riwayat Muslim)

Allah SWT tidak membezakan hamba untuk mendapatkan rahmat-Nya. Baik orang yang beriman atau berdosa, Allah SWT tetap akan memberi rahmat-Nya, kecuali syaitan dan orang kafir. Syaitan dan orang kafir tidak akan mendapat rahmat Allah sampai bila-bila.Orang yang tidak membuat amal soleh tidak akan mendapat rahmat Allah seperti firman-Nya yang bermaksud: 

“Maka siapa yang mengharap mendapat rahmat dan bertemu dengan Tuhan-Nya, maka hendaklah beramal soleh.” (Surah Al-Kahfi : Ayat 110)


bErdOa.. ^^



Doa adalah senjata ghaib umat Islam untuk memohon pertolongan Allah. Terdapat tiga golongan yang doa mereka amat diterima oleh Allah bersandarkan kepada sebuah hadis Qudsi yang disampaikan oleh Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Tiga golongan yang tidak pernah ditolak doa mereka iaitu pertama, doa orang yang berpuasa; kedua, doa pemerintah yang adil; dan ketiga, doa orang yang dizalimi, di mana doa-doa mereka terbuka luas dan Allah memberi jaminan doa mereka pasti dipenuhi”. (Riwayat Tirmizi).
Adalah menjadi tanggungjawab ulama dan umat Islam sekalian supaya berhati-hati tatkala berdoa. Sesungguhnya doa orang yang dizalimi dan teraniaya adalah mustajab. Apalagi kalau mereka itu orang-orang yang lemah, tiada kuasa dan orang tua. Semakin lemah mereka, maka semakin besar dan cepat pula pertolongan Allah datang membantu.

Dengan sikap berhati-hati ketika berdoa, insyaAllah kehidupan kita terjauh daripada melakukan pelbagai bentuk kezaliman, pembohongan, ketidakadilan, fitnah-memfitnah dan penganiayaan dalam keluarga, masyarakat, pertubuhan dan organisasi.

Berdasarkan peringatan Allah SWT dan Rasulullah SAW itu, mereka yang melakukan kezaliman, fitnah dan penganiayaan kepada manusia tidak akan terlepas begitu saja. Sebagai peringatan berhubung tingkah laku kita, marilah kita menghayati firman Allah SWT ini, maksudnya : 

“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya”. (Surah Fussilat : Ayat 46).

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, “Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata, aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Thursday, June 2, 2011

ohh..!! Muslim@h...^^

 You are a symbol of true Islam,
You represent Muslims from near and far,
You are a sign for the word to read,
You symbolize what our nation really needs,
Peace, Kindness, Inner Strength and Faiths….

Wednesday, June 1, 2011

cOret2...

SUKA,,SAYANG,, N CINTA adlah 3 prktaan yg b'beza jge m'bwa mksud yg b'lainan...SUKA m'rujuk kpda prkra yg subjektif,,prkra yg dpt d'lhat dgn mta ksar...sbgai conth..'die cantik',,'kamu baik',..dri stu lah tmbul nyer prasaan SUKA...tpi tidak pda SAYANG..SAYANG lbih kpda nilaian kita dari mata hati bkan pda mata kasar..hurmm...apbila SAYANG kita akn b'usaha bkn shja utk kbahagiaan dri sndri tpi kbahagiaan insan yg kita syg..kita jga tidak akn memaksa sebalik nyer m'beri ruang dan kebebasan utk memilih...apalah erti nyer sbuah p'hubungan andai kata ia wjud dri keterpaksaan...SAYANG juga akn m'nyebabkn kita menangis krana dia apbila kita d'sakiti,,dan juga kita akan hdir pda msa kita d'perlukan...CINTA pula adlah stu anugerah yg tingi nilai nyer yg Allah kurniakan pda stiap hambanya d'muka bumi ini..CINTA m'buat kn kita sperti brada d'dnia kita sndri...sbb 2 adenyer kta2 org tua..mkn x lalu,,tdo x lena,,mndi x bsah....s'jauh mne kbenaran nyer...wallahua'lam...dri sndri yg akn lalui nyer... =) CINTA jga m'buatkan kita sngup b'buat ape shja dmi insan yg d'cintai...akn sntiase b'sama dgn nyer dlm apa jua keadaan...bek snang mahu pon susah...CINTA jga xkn hdir scra tiba2 jika tidak ade nyer rse SAYANG dan SAYANG jga tidak akn hdir jika tidak ade nyer rse SUKA...wlupon ketige2 p'kataan ni m'bwa mksud yg b'beza tpi ia sling m'perlukan utk sling m'lengkapi...nmun CINTA akn pudar m'ikut msa dan waktu,,,tpi rse SAYANG akn b'kekalan wlupon hati kita d'sakiti....


note : nie just dri nilaian aku sndri n dri sumber2 t'tentu,,len org len cre n pmikiran...either kowng agree ke x,,it's up 2 u all..if kowng der opinion t'sndri...leyh arr share2 n post kt cni yerk... (^___^) syukran....

Tuesday, May 31, 2011

pEngisi@N jiW@ aRy ni....

seTiap peRkara Ada gaNtinyeR,,seTiap perLakuaN ada GanjaRanNyer,,seTiap kEjadian aDa hiKMah d'SebaliK kejaDiannYa... ^___^

"wahai Rasulullah,,!! adakah wanita d'dunia lbih baik @ bidadari...?"

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?” Baginda menjawab,“Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)

Tuesday, May 24, 2011

:: rEnunGAn bEtapA bErharGanYA waNita.... ::



Ketika Tuhan menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,"Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita, Tuhan?"
Tuhan menjawab,"Sudahkah engkau melihat setiap detail yang telah aku ciptakan untuk wanita?" Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".
Malaikat menjawab dan takjub,"Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!
Tuhan menjawab,"Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari".
Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,"Tuhan, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"
Tuhan menjawab,"Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."
"Untuk apa?", tanya malaikat.
Tuhan melanjutkan,"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan,kerisauan,cinta,kesepian, penderitaan,dan kebanggaan,serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki,ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.
Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki,dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri,dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu,bahkan tertawa ketika ketakutan.
Dia berkorban demi orang yang dicintainya,dia mampu berdiri melawan ketidakadilan,dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang,dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia,dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.
Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian,tapi dia mampu mengatasinya.Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.
Allah S.W.T berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."
"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."


"CINTANYA TANPA SYARAT. HANYA ADA SATU YANG KURANG DARI WANITA,DIA SELALU LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA..."




                                                                 



berharganya seorang wanita...

seOrang wanita yg sOlehah adalah lbiH baik dAri 70 oRg wali...
seoRang wanita yG solehah adlah lebih baIk darI 70 lelAki soleh..
seOrang wanita Yg jahaT adlah lebiH burUK dari 1000 lelaki jhAt...
2 rakAat wanIta yG hamiL adlAh lebIh baik dAri 80 rakaAt solAt wanIta yG tidak hAmil..
waniTa yG m'beri mInUm susU bAdAn kepDa AnknyA akAN m'dApt phAlA dAri tiaP2 titiSan suSu yG d'berI..
wAnitA yG melAyaN baik sUaminYa yG puLAng ke rUmah di dLAm keadaaN letiH aKan m'dApt phalA jihaD,,subhanAllah... ^__^


          



                                       

berharganya seorang wanita...

:: hamba Mu ::

ke arah satu perjalanan,,
dalam sebuah kehidupan,,
demi untuk mengecapi,,
hasrat murni di dalam hati...

usaha dengan doa,,
masanya akan tiba,,
dengan restu Ilahi,,
kelak pasti akan ditemui...

suluhkan cahaya dihati terang,,Allah...
tunjukkan jalan seandainya hilang,,Allah...
tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh...
tegakkan semangat bila runtuh...

setibanya disisiMu ku berserah...
terimalah ku...
hambaMu Allah...

hambaMu Allah...

sekiranya takdir menguji,,
cekalkan lah hasrat dihati,,
semoga kesusahan bisa,,
mengajar erti terus azam....

ya Allah...dengan rahmat Mu..aku mohon pertolongan dari Mu..perelokkan segala urusan ku..di dunia dan di akhirat...Amin,,Amin,,Amin...Ya Rabbal 'Alamin

                                               



~~ rUtin,,rutIn....daN rutiN ~~ ^^

Assalamualaikum...
mOniNk...!!mOninK...!!moNink...!! =)
ruTin sPrt bsE,,pAs sOlat sbUh klU xtiTow bleK tLng maMa kt dapO waT brEakfast lorrhh...rjIN kn akU,,??hahaha....
daH siAp waT breaKfast,,tYme tOk kmas umAh plAk...cm Bse arr,,tlNg maMA kan..bKn slalOo der kT umah,,bler dH blajA ni...sklI skLe ctI bnTu larr ckIt2 pEr yg mMpu aNnnn...huhu...
dH siAp kmAs2 umH n wAt per2 Yg ptUt,,rSe bOwing plAk...2 yG dOk oN9 jerk..nEk m'LtOp lAbtOp nI d'wAt nyer tAw...per Leyh waT..mEn gAme,,lYan fB jap...upDate blOg..criK p'kaRA2 n pNgtahUAn bwu yg leYh d'maNfaatKan...cm2 lArr bndeR yg d'gOdek2 Nyer dlM terNet ni..hihhi....
pTang t Igt nk bLja waT chEese cakE plaK...nYum3..!!sdAp nyEr klu m'jAdi...~lalalalala....
mdAhn jdi lArr yerk...bKn snAng nK waT ni,,,knE dEr jWa yg Kntal...hahaha,,,klu x,,alMat nYer keK ue msUk tOng smph lArr jWab nyer....
k larRrr,,nk g mKAn icE creaM..mAw x...???jom3..!!! ^___^

                                                        
                                           ~~ sugar free ::chocolate cheesecake ~~ nyum,,maw3..!!

Monday, May 23, 2011

~~ mEngeJ@r ciT@2 yG d'iMpiK@n.. ~~

:: 8 laNGkah m'Capai ciTa2 ::

~FirsTly,,kNali kMAmpuAn & ciTa2 kitEr..nIe aDalah lnGkah pLiNg awL dri P'capaiaN cita2..
~TheN,,fOkus pda tjUan,,fOkus pNting uTk d'trapkaN...
~thIrd,,truS asah bkAt yG kiter deR & tlah d'PlajrI
~paS tu,,braNi m'cuba seSuatu Yg baRu,,jGn takUt uTk m'cuba..dlaM m'cubA der jTuhnyA,,tPi jgn d'lihat
  bpe Kli jtUh nya..m'lainkAn bpe bYk kamU dpT banGkiT...
~seTerusnYA,,tekuNlah b'laTih..orG yg x pnDAi,,tpi bLajar lbeyh bEk dri Org yG pndAi tpi x blAjar..
~beLajaRlh dRi org2 yG b'jAyA..
~b'dOlah & twAkl slAlu...agR idUp kiTer lebEyh tenAng...
~mnTalAh dOa dRi orG2 yG kiTer ciNtai & syAngi yG bradA d'sekEliling

insyaAllah... ^__^

                                               

:: 21 may 20011 :: gReat Tyme

naK ctEr pEr yeRk..??
hUrMmM.....OoO,,yeAh...sabTu lPas akU m'nyMbut taUn klaHiran kU yg Ke-20 tauN...
HuhU,,xsgNka akU daH m'capaI umo 20 tAun,,alhamdulillah..syUkur pDa Allah s.w.t kRana d'kurnIakan pLuang untUk tRus mLihat dUnia yG smNtra nI N jGa keSemptaN tOk tRus m'rasEi nikMat kUrniaanNya..insyaAllah... =)
pdA arY 2 gaK aKu ngAn mY guD fwEn,,Bell..g kUar hangOut s'saMe kt Melaka...xdo tOmpek leN daH nk poIe,,2 jOo larr mAmpu aNnn...hahhaa...kteOwng g tgK cteR NUR KASIH THE MOVIE...mmG besT gileR,,rugI sper Yg x g tGk...ktEowng tGk cteR ue smpI klUar aiR maTe arr,,nseB beK bwK stOk tisU..huhu,,
paS tGk wAyang,,kteOwng g shoPping plAk..pdaHal dLm tgN dUit bkN byK mne pOn..sjE jerK cucI2 maTe..sTu arY sUntuk b'Jaln,,smpI xigT ni..arY dh lwaT...2 larr dEh,,klU dh jmpO mmg xiGt dniA larr kamI ann...otw nK bliK umh,,jLan sesAk plakk..aduyaiIiI...!!mmg xSnanG dudOk larr jDi nyeR an..bKn xsnaNg duDok perr..dOk pk alsaN nK jwaB kt pArents klu kNe mrAh t..hahhaaa..saBA yoo laRR..
alhamdulillah,,kmI slaMt smpI akhiRnyer...xkNe mrAh pOn..huhu,,leGA rse aTy...mMg enjOy stU arY 2...eVen pnaT an...k larr xtAw nk taIp per dAh..tatA,,!!! ^__^

                                                          ~ ~ akU ngN bElL ~ ~

~~ cRik2 kasUt ~~

                                           ~~ shOes oF chOice,,HuHuu..Fabiano Ricco ~~

Thursday, February 10, 2011

koNgsi cKit..

apEr yG kiTer Nak,,xsMue kiTer akN dapaT..tpI bnDe yG x 'duGa tibEr2 b'lakU dlaM idup...
mEnAngis laH sKaraNg tEMan2 kU...tpI tiDak d'kmUdiAn aRi t..cOv kitEr Akn b'SAma unTUk tRuskN p'jlanaN tnpA rSE geliSaH lgi..N aIr mAta yG b'Baki tuE unTuk aIr mAta k'gMbiraAN n K'bHagIAan keLak...yEahhHHH.....!!!! <3 <3 <3

Wednesday, February 9, 2011

pu@s..!!!pu@s...!!!

aRi niee aku puAs toll..akHirnyEr dApat gK Aku updAte aKu nYEr blOg ni sTelAh SkIan lMe x B'uSik kN...lallala..rianG3,,,!!asYik dOk ngAdaP FB bOsAn plAk rSe nyEr..belEk sAne belek cNi,,bWu paSAn xDer nEw poSting lArr plaK..2 yG dOk gAtAl2 kN tGn nieE taIp pEr2 jErk yG aGk2 TER sIngaH kt palE ni..huhuh..pEr mcAm nEW blOg Aku,,cNtik x..???sWEet jErk tGK...oppppZZ,,!! pAsan plAk...lAlaaa.. =)
ctI mId sEm tIngAl bPer ari jErk lgI nie..haiII,,asAimen lom ciaP2 lgi ni..feNin2,,nk Wat...t Dh nEk cTi bZ ngN mId tERm lgi...hOpe d'mUdaHkn sGala nYer yeRK...amInn...tdI mmBe akU yG kT sAraWak uE cALl..hJAt aTIe dIe nK kenE kN aku,,kOnoN2 diE xDEr cLazz sOk..aKu kNe g cLaZZ...pdAhal aku dlAm cTi lGi ni...hahHahHAhH,,,soRy,,hjat kO nk dEngki aku x kSmpaiaN...~nnGGeHHhh...k lArr,,jmPa lgi kt neXt sectIon..waSSalAm... =)